poniedziałek, 11 listopada 2013

Wino i langosze? O to ja poproszę!

Budapeszt

Pomysł na krótki wypad do stolicy Węgier tak za mną chodził i chodził ponad rok zanim doszło do jego realizacji. Głównym problemem był brak tanich połączeń z Gdańska bezpośrednio do Budapesztu. Pozostało nam polować na niedrogie bilety z innych miast. Udało się! Kupiliśmy bilety... z Modlina - 114 zł/os. Pozostała kwestia dotarcia na podwarszawskie lotnisko. Po dłuuuugich kalkulacjach doszliśmy do wniosku, że pojedziemy samochodem. W Internecie znaleźliśmy niedrogi parking przy lotnisku i 28 września 2012 samolot linii Wiz air poszybował z nami do Węgier. W Budapeszcie wylądowaliśmy dosyć późno. Kupiliśmy bilet na miejski autobus 200E i udaliśmy się na stację Köbánya-Kispest. Dodam, że automaty na lotnisku nie przyjmują banknotów, a bilety zakupione u kierowcy są droższe :-( Warto więc wyruszając z Polski mieć ze sobą trochę bilonu (z wymianą na lotnisku jest ciężko). Przy Köbánya-Kispest jest centrum handlowe więc skorzystaliśmy z okazji i kopiliśmy bloczek 10 biletów jednorazowych... a potem metrem pojechaliśmy prosto do centrum.

Na booking.com zarezerwowaliśmy bardzo fajny hostel: Boomerang Hostel. Jego główną zaletą jest lokalizacja - mieści się tuż przy Bazylice św. Stefana. Tak więc zaraz po zostawieniu bagaży w hostelu ruszyliśmy na nocne zwiedzanie miasta. Budapeszt nocą jest zniewalający. Pięknie oświetlone mosty, kościoły... było się czym zachwycać.

Następny dzień zaczęliśmy od zwiedzania słynnej Bazyliki św. Stefana. Warto przyjść tu w godzinach porannych - mniej turystów. Obowiązują oczywiście bilety wstępu do Bazyliki i na jej wieżę, z której rozciąga się panorama na miasto. Nie pamiętam ile forintów kosztowała nas przyjemność zobaczenia tego cudu architektury. Mogę tylko napisać, że warto zajrzeć do mrocznego wnętrza budowli i na własne oczy zobaczyć najbardziej czczoną węgierską relikwię - Świętą Prawicę króla Stefana.

BudapesztBudapeszt

Pierwszą atrakcję mięliśmy za sobą. Ruszyliśmy dalej.... przez słynny Most Łańcuchowy w stronę Góry Zamkowej. Most mostowi nie równy - ten zdecydowanie zalicza się do najpiękniejszych jakie widziałam, szczególnie nocą.

Budapeszt - Széchenyi Bridge

No i znaleźliśmy się w Budzie.

Zaczynając post zapomniałam o jednej z ważniejszych informacji - Budapeszt powstał z połączania Budy znajdującej się po prawej stronie Dunaju i Pesztu znajdującego się po lewej stronie Dunaju.

Na Górę Zamkową możemy dostać się pieszo lub zabytkowym funikularem. Pogoda była piękna, widoki również postanowiliśmy więc wybrać pierwszą opcję. Traf chciał, że na dziedzińcu zamkowym odbywał się targ produktów regionalnych. Skorzystałam z okazji i spróbowałam palinki - tradycyjnej węgierskiej wódki wyprodukowanej z owoców. Ojoj, palinka rzeczywiście pali. Skusiłam się także na langosza, który okazał się podróbką, ale o langoszach potem... Zamek obeszliśmy wzdłuż i wszerz ciesząc oko panoramą jaka rozciąga się z dziedzińca i słońcem, które grzało coraz mocniej. Nie ma możliwości zwiedzania wnętrz zamku. Chętni mogą zajrzeć do Muzeum Zamkowego. Ekspozycja muzealna przedstawia historię miasta od czasów najdawniejszych do 1568 r. czyli daty odbicia Budy z rąk Turków. My jednak muzeum ominęliśmy i powolnym krokiem ruszyliśmy zobaczyć zmianę warty honorowej przy Pałacu Prezydenckim. Warta zmienia się codziennie o godz. 12:00. Nie jest to może tak widowiskowe przedstawienie jak przy Zamku Praskim, ale warto moim zdaniem być na Palcu Szent Gyorgy w samo południe.

Budapeszt - Széchenyi Bridge

Następnym punktem wyprawy był XIII wieczny Kościół Macieja. Niektóre przewodniki podają, że to żelazny punkt programu każdej wycieczki po Budapeszcie. Może to i prawda...My niestety trafiliśmy na moment gdy wnętrza kościoła były w renowacji. Niewiele więc mieliśmy okazję zobaczyć. Na domiar złego gdy próbowaliśmy wydostać się z wieży okazało się, że jeden z pracowników zamknął nas oraz innych turystów w tejże:). Cała przygoda zakończyła się oczywiście happy endem:)

Zaraz przy kościele znajduje się Baszta Rybacka. Nazwa budowli nawiązuje do faktu, że w średniowieczu za kościołem znajdował się targ rybny, a biegnący obok fragment murów był pod opieką cechu rybackiego. Pod koniec XIX w. rozpoczęła się budowa Baszty. Będąc w Budapeszcie tego miejsca nie można ominąć. Budowla pełni rolę taras widokowego - panorama rozciągająca się z niego jest niesamowita. Przy Baszcie zrobiliśmy sobie przerwę na przekąskę. Jest to chyba najprzyjemniejsze miejsce w całym Budapeszcie. Jedynym minusem są tłumy turystów... no ale cóż, taki jest już urok miejsc zwanych must see.

Budapeszt - Baszta Rybacka

Po skonsumowaniu posiłku ruszyliśmy w stronę Kościoła św. Marii Magdaleny, a właściwie tego co z niego pozostało. Kościół w chwili obecnej to wieża i zrekonstruowane dla zaprezentowania oryginalnych rozmiarów świątyni samotne okno. Wszystko to prezentuje się nieco abstrakcyjnie... hmm ciekawie.

Budapeszt

Pogoda była iście spacerowa w związku z czym postanowiliśmy, że następnym punktem programu będzie Wyspa Małgorzaty czyli zielona perła Budapesztu. Dlaczego zielona perła? Ponieważ Wyspa Małgorzaty to przede wszystkim tereny sportowo rekreacyjne. To chyba jedno z ulubionych miejsc Budapesztańczyków - spacerowało ich po wyspie naprawdę sporo. Na Wyspie panuje sielsko-anielska atmosfera: biegające dzieciaki, pikniki na trawnikach, zakochani na ławkach. Ponad to oprócz niesamowitej atmosfery znaleźliśmy na niej także ruiny Kościoła Franciszkanów i Dominikanek oraz Kościół Norbertanów. W oazie spokoju spędziliśmy pewnie z godzinkę - spacerując wte i wewte, a potem już autobusem podjechaliśmy pod Most Wolności skąd rozpoczęliśmy wspinaczkę na Górę Gellerta.

Góra Gellerta to 130 m n.p.m., które moim zdaniem warto pokonać na własnych nogach. Gwarantuję, że wysiłek jaki zostanie włożony we wspinaczkę zostanie wynagrodzony niesamowitymi widokami. Pod warunkiem, że pogoda dopisze. Nam w miarę dopisała :-). Na zboczu, z którego rozpoczynaliśmy wspinaczkę mieści się tzw. Kościół Skalny. Niestety nie mieliśmy możliwość do niego zajrzeć bo odbywała się msza. Postanowiliśmy wrócić do niego ostatniego dnia pobytu w Budapeszcie. Plan zrealizowaliśmy, ale po kolei.

Tak więc wspięliśmy się na sam szczyt Góry Gellerta. Panorama roztaczająca się z punktu widokowego była przecudowna. Krótki odpoczynek. Zakup wody - strasznie drogiej i ewakuacja. Złapaliśmy miejski autobus. Kierunek - Góra Zamkowa, cel -  budzyński labirynt czyli rozbudowany kompleks jaskiń i podziemnych grot. Labirynt łączy w sobie cechy podziemnego muzeum z centrum rozrywki. Z ponad 10 km korytarzy zwiedzający mają do swojej dyspozycji jakieś 1,5 km. Po podziemnych korytarzach można błądzić od wczesnych godzin porannych jednak nocne zwiedzanie ma swój niepowtarzalny klimat. Dostaliśmy lampy oliwne i w drogę. Gdzieniegdzie czekały na nas ukryte upiory, w innym miejscu trumny, a w jeszcze innym szkielet. Polecam.

Po długim, wyczerpującym dniu należał nam się porządny posiłek. Poszukiwania restauracji zrobiliśmy będąc jeszcze w Polsce. Mieliśmy jasno określone miejsce do którego chcemy się udać - Frici Papa Kifozdeje na ul. Kiraly utca 55. Tanio i smacznie.

Następny dzień przywitał nas deszczem. Całe szczęście padało tylko z rana... z biegiem czasu pogoda była coraz piękniejsza. Chcieliśmy zacząć od odwiedzin Parlamentu. Nie było nam to jednak dane. Okazało się, że żeby wejść do Parlamentu trzeba wcześniej zarezerwować wizytę. Musieliśmy obejść się smakiem. Budapesztański Parlament to jeden z największych na świecie. Wznoszono go 17 lat. Budowę rozpoczęto w 1885 r. Wnętrz jak wcześniej napisałam nie mieliśmy okazji zobaczyć, ale z ręka na sercu mogę podać wszem i wobec informację, że fasada gmachu jest imponująca. Niesamowicie budynek prezentuje się z leżącego na prawym brzegu Dunaju placu Butthyanyego.

Budapeszt - parlament

Oprawieni z kwitkiem spod Parlamentu ruszyliśmy w stronę Alei Andrassyego. Zanim jednak doszliśmy do celu... zrobiłam sobie m.in. fotkę z Imre Nagy, a dokładniej z jego podobizną.

Na Placu Męczenników stoi Imre dumnie na mostku w długim płaszczu i wpatruje się budynek Parlamentu. Imre Negy to postać bardzo ważna w historii Węgier, budzącą wiele kontrowersji. Dla jednych to bohater powstania 1956 r., a dla innych przede wszystkim komunista działający na korzyść ZSSR do 1955 r. gdy usunięto go z partii. Z Placu Męczenników, przez Plac Wolności, Plac Roosevelta, Śródmieścia Pesztu dotarliśmy do tzw. Miasta Elżbietańskiego. W tej części Budapesztu na niewielkiej przestrzeni wznoszą się synagogi reprezentujące trzy najważniejsze odłamy judaizmu drugiej połowy XIX w. m.in  największa w Europie, a drugiej co do wielkości na świecie. Z mieszanymi uczuciami kupowaliśmy bilety do niej ponieważ do tanich nie należały. Oj tam, oj tam co to za czasy, że za wstęp do domu modlitewnego trzeba płacić?! Jednak było warto. Synagoga zachwyciła bogactwem zdobień, a przewodnik tym jak opowiadał o historii, tradycji i życiu Żydów. Chwile spędzone w tym miejscu zostaną mi pewnie jeszcze na długo w pamięci. Następnie trafiliśmy na Aleję Andrassyego. W 2002 r.  została ona wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO jako dzieło urbanistyki końca XIX w. Aleja ciągnie się przez 2,5 km, które pokonaliśmy z rozdziawionymi buziami. Wieńczy ją Plac Bohaterów z monumentalnym Pomnikiem Milenium. Centralną część pomnika stanowi 36 metrowa rzeźba z archaniołem Gabrielem na szczycie. Idąc w kierunku Placu Bohaterów przez krótki moment mieliśmy towarzystwo. Szóstka Anglików wypożyczyła dziwny pojazd z napędem podobnym do tego w rowerach. Miał on jednak jedną zasadniczą przewagę nad rowerem - lało się z niego piwo.  Po odśpiewaniu nam kilku piosenek ruszyli przed siebie  wlewając w siebie "paliwo". Paliwo rozdawali również kierowcom stojącym obok nich na światłach, lub przypadkowym przechodniom.

BudapesztBudapeszt
Budapeszt - synagoga
Budapeszt - bulwary

Po dość długim spacerze czekał nas relaks w Lasku Miejskim znajdującym się nieopodal Placu Bohaterów. Lasek jest kolejnym zielonym miejscem na mapie stolicy Węgier. Miejscem relaksu, wypoczynku i... kąpieli, ale o tym potem :-).

Budapeszt - lasek miejski

Poszliśmy w stronę Zamku Vajdahuyad. XIX-wieczny zamek prezentuje chyba wszystkie style węgierskiej architektury. Wygląda genialnie. Na zamkowym dziedzińcu znajduje się pomnik kronikarza Anonimusa. Podobno dotkniecie jego pióra pozytywnie wpływa na rozwój talentu literackiego. Dotknęłam, a co? Talentu literackiego do dnia dzisiejszego w sobie nie odkryłam. Na terenie parku znajduje się Zoo, do którego za namową jednaj z moich znajomych postanowiliśmy wejść. Czy ja bym to miejsce poleciała? Hmm... Jest tu kilka okazów wartych uwagi, ale uważam, ze nasze gdańskie zoo jest zdecydowanie lepsze. Dodam, że bilet wstępu do tanich nie należał. W zoo miałam okazję po raz pierwszy poznać smak prawdziwego langosza. Jednak naj, naj... langosz był jeszcze przede mną.

Budapeszt - zoo

W lasku działa Kąpielisko im. Szechenyiego, z którego żal było nie skorzystać. Zanim jednak zanurzyliśmy swoje cielska w wodzie zjedliśmy obiadokolację w Paprika Vendéglő-rewelacyjnej restauracji, do której jak się okazało lepiej mieć rezerwację bo różnie może być z wolnymi stolikami. Udało się nam jednak zjeść przepyszny posiłek w Paprika i popić go wybornym winem. Restauracja do tanich nie należy, ale warto się skusić na serwowane przez nich dania. Z pełnymi brzuchami poszliśmy skorzystać z kąpieli. W Budapeszcie kąpielisk jest co niemiara m.in. przy górze Gallerta czy na wyspie Małgorzaty. Jednak do tych w Lasku Miejskim było nam najbardziej po drodze. Po kąpieli czyści jak łzy i zrelaksowani wróciliśmy do centrum. Przy Bazylice św. Stefana działa świetna winiarnia. Świetna, ale mała, więc klienci zmuszeni są szukać miejsca poza winiarnią, rozsiadają się wiec na palcu w okolicy Bazyliki w niebywałych ilościach i sączą pyszne wino. Też się skusiliśmy. A co? Polecam zdecydowanie to miejsce. Nie trudno do niego trafić. A jeśli już jesteśmy przy temacie wina to na pewno nie skłamię jeśli napisze, że mają je świetne. W Polsce chyba najbardziej popularny jest Tokay, ale warto też sięgnąć po wina z innych rejonów Węgier.

Ostatni dzień, a właściwie kilka jego godzin postanowiliśmy wykorzystać maksymalnie. Bagaże zostawiliśmy w hostelowej skrytce i ruszyliśmy na miasto. Przez piękne eklektyczne śródmieścia Pesztu poszliśmy nadrobić przedwczorajszą stratę, czyli wizytę w Skalnym Kościele. Jest to podziemna kaplica wybudowana w latach 20. XX wieku. Tym razem udało się wejść. Znalazłam w nim sporo polskich akcentów m.in. odsłonięty w 1994 r. polski ołtarz. Z kościoła Zielonym Mostem lub jak ktoś woli Mostem Wolności poszliśmy prosto na wielką hale targową Vásárcsarnok. Tu tu miałam niebywałą przyjemność zjeść najpyszniejszego langosza.  Pyszne ciasto osmażone na głębokim oleju, wysmarowane śmietaną a następnie obłożone serem, szynką i pieczarkami na długo pozostanie w mojej pamięci. Myślę, że takim langoszem kupionym na hali spokojnie najedzą się dwie osoby - ja całego nie zjadłam... chociaż bardzo chciałam. Jak langosze to tylko kupione na tym targowisku. Pobłąkaliśmy się trochę po nim i wróciliśmy do hostelu po bagaże i do Gdańska.

Budapeszt - hala targowaBudapeszt

Budapeszt podobał mi się bardzo, bardzo. Jest to jedno z miast, do których chciałabym wrócić. Przyjaźni ludzie, pyszne jedzenie, fajna atmosfera, mosty i niesamowite panoramy  to właśnie stolica Węgier. A jak jeszcze do worka wrzucę kilka kąpielisk, parę butelek wina i hasło, że nocą w tym mieście można się zakochać to już nie macie wyboru czytelnicy... musicie zawitać do Budapesztu.

Waluta
  • Forint 1 HUF=0,14 ZŁ
Nocleg:
  • Hostel Boomerang - czysty, świetna lokalizacja, śniadania przewidywalne: chleb z dżemem - szczęściarze, którzy wcześniej wstaną mają szansę załapać się na plaster sera :-)
Atrakcje:
Jedzenie:
Transport:
  • metro, autobus - kurs metrem obowiązkowy, najlepiej z przystanku przy Lasku miejskim w stronę centrum - w Budapeszcie jest jedno z najstarszych metr na świecie:)