niedziela, 29 września 2013

Spotkanie z Mozartem w Salzburgu

Salzburg - Ogród Mirabell

Mając bazę noclegową w Czeskim Krumlovie pokusiliśmy się również na jednodniowy wypad do Austrii, a konkretnie do Salzburga. Zakupiliśmy winietkę autostradową i po ok. 2,5 godzinach witaliśmy się z miastem Mozarta. Auto zaparkowaliśmy na jednej z uliczek blisko turystycznego centrum miasta - opłatę uiściliśmy w parkomacie. Salzburg przywitał nas rewelacyjną pogodą. Biorąc pod uwagę fakt, że mieliśmy tu obejrzeć jeden z najładniejszych ogrodów na świecie, ucieszyło nas to ogromnie.

Pierwszym punktem programu był wspomniany ogród Pałacu Mirabell. Jest cudowny. Idealnie przystrzyżona trawka, piękne kwiaty, tryskająca z fontann woda i ludzie dookoła uśmiechnięci i zrelaksowani. Z ogrodu rozpościera się wspaniały widok na górującą nad miastem twierdzę Hohensalzburg. Z kolei po przeciwnej stronie mieści się Pałac Mirabell, a obok niego fontanna z rzeźbą pegaza. Pegaz przypomina mi trochę osła ze znanego chyba wszystkim Shreka.

Salzburg - Ogród MirabellSalzburg - Ogród Mirabell
Salzburg - Ogród Mirabell

Salzburg to nie tylko ogrody oczywiście. Słynie on także z pokaźnej starówki wpisanej na listę UNESCO - jak najbardziej zasłużenie. Barokowe miasto ulokowane po dwóch stronach rzeki nie zostało zniszczone podczas wojny, przez co zachowało swój wyjątkowy charakter. Mało jest miast w Europie o tak jednolitym charakterze architektonicznym. Wąskie uliczki, multum rozległych placów, pięknie zdobione fontanny i kościoły - to wszystko sprawia, że każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Spacerując po tej niezwykłej starówce nie omieszkaliśmy wstąpić do salzburskiej katedry. W tej XVII-wiecznej katedrze w stylu barokowym, a więc o pięknych zdobieniach, chrzczony był sam Mozart :-). A jeśli o Mozarcie mowa, to warto wspomnieć, że w Salzburgu można podziwiać dom, w którym geniusz się urodził i wychował. Salzburg to także miasto kawiarni. To tutaj znajduje się najstarsza nadal działająca kawiarnia w Europie Zachodniej - Cafe Tomaselli. Kawiarnia chwali się tym, że bywał w niej W.A. Mozart. Błąkając się po Salzburskiej starówce warto odwiedzić również piękny cmentarz św. Piotra i Kościół Franciszkanów. Warto zaznaczyć, że prawie całe centrum miasta jest zamknięte dla ruchu samochodowego, stąd spaceruje się po nim niezwykle przyjemnie.

SalzburgSalzburg
Salzburg - Dom Mozarta

Po południu postanowiliśmy zobaczyć górującą nad miastem twierdzę Hohensalzburg. Początki istnienia budowli sięgają XI w.! Uchodzi ona za największą zachowaną w całości fortecę w Europie. Do obiektu można dostać się na dwa sposoby: pieszo lub stromą kolejką szynową. My zdecydowaliśmy się na drugi wariant. W twierdzy można zwiedzić wnętrza Wysokiego Zamku, kryjące gotyckie komnaty książęce oraz muzeum dokumentujące historię obiektu. W tym miejscu pewnie trochę zgrzeszę, ale muzeum mnie trochę rozczarowało. Kilka mebli, obrazów i wystaw nie zachwyca. Na plus twierdzy można na pewno zaliczyć świetny punkt widokowy, rozciąga się z niego panorama na calutki Salzburg. Jako ciekawostkę dodam, że twierdza nigdy nie została zdobyta. W mieście znajduje się jeszcze kilka innych, mniejszych zamków. Niestety nie starczyło nam dnia na odwiedzenie ich.

Salzburg - Twierdza HohensalzburgSalzburg - Twierdza Hohensalzburg

Salzburg mnie urzekł. Jak w innych austriackich miastach, wszystko w nim jest idealnie dopasowane, wysprzątane. Nie ma w nim nic zbędnego - perfekcja w każdym calu. Rany... Momentami przecierałam oczy ze zdumienia i myślałam sobie „ hmm... a jednak można”. Sporo pięknych placów, parków, ogrodów i małych klimatycznych sklepików. W środku lata można kupić pisanki, albo jak ktoś woli, bombki choinkowe. Miasto jest dla ludzi, nie na odwrót. Gdziekolwiek się nie obejrzeliśmy stały ławeczki, można było sobie zamówić kawkę, ciasteczko... po prostu odpocząć. No i te ogrody... cudowne salzburskie ogrody. Salzburg jest jednym z tych miast których nie chce się opuszczać. Byłam pod wielkim wrażeniem tego miasta i atmosfery w nim panującej. Będąc wcześniej w kilku austriackich miastach, muszę powiedzieć, że to jest najładniejsze.

Polecam z całych sił!

• Twierdza Hohensalzburg
  • Katedra - wstęp wolny
  • Ogrody Pałacu Mirabell - wstęp wolny
  • Austriacka winietka autostradowa na 10 dni - 8,30 euro

Więcej zdjęć z pięknego Salzburga możecie zobaczyć pod tym linkiem.